Hver december bugner butikker og webshops med sweatere og trøjer med alskens julemotiver på. Sortimentet bliver hele tiden bredere, og det er efterhånden kun fantasien, der sætter grænser for, hvad der kan være på en julesweater. Det er dog ikke ligefrem den mest moderigtige beklædningsdel, så hvorfor bliver trøjerne hvert år revet væk fra hylderne? Bliv klogere på den sjove trend her.
Salget er stødt stigende
Julesweatere har i mange år været en fasttømret tradition i både USA og England, hvor de flittigt bliver brugt hen over julen. Brugen af julesweaters er slet ikke på samme niveau her i landet, men det tyder på, at danskerne alligevel så småt er begyndt at tage traditionen til sig. Salget af julesweatere herhjemme er nemlig stødt stigende og hvert år sælges flere og flere af dem.
Den danske webshop jule-sweaters.dk solgte i 2016 i alt 1500 sweatere, og de var næsten allesammen væk i løbet af november måned. I 2017 solgte de omkring 4000 trøjer, hvilket afspejler den stigende efterspørgsel på sjove juletrøjer. Hvis du vil sikre årets julesweater kan du finde webshoppens udvalg her.
En sjov tradition
Det begynder efterhånden at blive en tradition i de danske familier at have en eller flere julesweaters. De tages i brug de kølige weekendmorgener, til julefrokosten og måske endda også på arbejdet. Flere er også begyndt at trække i dem, når det årlige julefotos skal tages. Trøjer med snemænd, rensdyr, juletræer og julehjerter gør bare december måned lidt sjovere.
Kikset på den fede måde
De fleste danskere ifører sig ikke en julesweater af modemæssige årsager. Det handler derimod om, at det er hyggeligt at have sweateren på, og at det skaber god stemning hjemme såvel som ude. Det er kikset på den fede måde og passer perfekt til den danske ironiske ånd – mon ikke de fjollede trøjer kun bliver mere populære i de kommende år?